Wij houden je op de hoogte van nieuws rond Hello's, maar geven je ook updates over nieuws uit onze branche. Lees hier over demo's, events, ons nieuws en inspirerende blogs.
Door: Monica Blokker
Ruim een jaar geleden is een goede vriendin van mij gestart als bemiddelaar bij Buurtbemiddeling. Tot die tijd wist ik te vertellen wat een coördinator en bemiddelaar voor werkzaamheden hadden en wat dit vak inhield, maar lang niet tot in detail. Ik was onder de indruk van de diversiteit binnen haar verhalen. Burenruzies en conflicten oplossen in de vorm van luisteren, adviseren, toehoren, bemiddelen en nazorg leveren. Inmiddels is buurtbemiddeling niet meer weg denken binnen het aanbod van onze klanten. De werkwijze van Buurtbemiddeling bestaat inmiddels ruim 27 jaar!
Uit de jaarlijkse benchmark buurtbemiddeling van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) blijkt dat in 2022 ruim 20.000 meldingen gedaan bij buurtbemiddelingsorganisaties. Een kwart van de meldingen was er sprake van complexe problemen, een stijging van ruim 10%.
De top 3 van klachten bestond net als de voorgaande jaren uit:
- Geluidsoverlast,
- Pesten/verstoorde relatie met de buren
- Tuin/buitenproblemen, zoals onenigheid over een schutting, overhangende takken en rookoverlast door een barbecue
Toen Hello’s 1,5 jaar geleden gevraagd werd voor het geven van een demo moesten we kort schakelen. Want coördinatoren en bemiddelaars registeren geen personen en trajecten, maar meldingen en zaken. Jarenlang werd er gewerkt met het systeem van het CCV, maar dat voldeed niet meer aan de huidige eisen. Met een pilotgroep bestaande uit Kwadraad, Surplus, Beter Buren en de Bemiddelingskamer is er hard gewerkt aan een passende standaard voor ruim 70 nieuwe klanten.
De afgelopen maanden heb ik veel coördinatoren en soms bemiddelaars gesproken. Mensen die bewust kiezen voor deze baan of vrijwilligersfunctie en allemaal met een groot hart dat erin slaagt mensen met elkaar te verbinden. De wil om kleine of soms grote problemen op te lossen door soms een kort, complex of verrassend gesprek vond ik bij iedereen zo voelbaar. Meer dan 3.200 bemiddelaars zetten zich vrijwillig in om burenruzies te helpen oplossen! Bewonderingswaardig om te ervaren hoeveel bemiddelaars er landelijk maar ook bij klanten werkzaam zijn. Gezamenlijk pakken zij zaken op en rapporteren aan de coördinatoren. Niet te vergeten is de nazorg, die ook zo belangrijk is, die wordt geleverd. Ik ben trots dat wij met Hello’s een kleine bijdrage leveren binnen dit werkproces met behulp van het flexibele registratiesysteem. Want samen hebben we een missie: het voorkomen van problemen is altijd beter dan genezen én maken we het registeren makkelijk, beter en leuker voor je.