Hello's nieuws en actualiteiten

Wij houden je op de hoogte van nieuws rond Hello's, maar geven je ook updates over nieuws uit onze branche. Lees hier over demo's, events, ons nieuws en inspirerende blogs.

Breaking news: Buurtbemiddeling werkt met Hello's!

Het is zover! De werkgroep Buurtbemiddeling, bestaande uit Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), Beter Buren, Kwadraad, Surplus en De bemiddelingskamer kiezen voor Hello's Online als het registratiesysteem wat helpt burenruzies op te lossen.

Wat is Buurtbemiddeling?

Burenruzies komen overal voor. Een burenruzie die onschuldig begint en uit de hand loopt, of een kleine ergernis die steeds hoger oploopt. Dit kan het veiligheidsgevoel van inwoners van jouw gemeente aantasten.

Buurtbemiddeling is een doeltreffende manier om dit soort problemen aan te pakken met een grote kans op succes. Twee derde van de behandelde zaken wordt dankzij Buurtbemiddeling met positief resultaat afgerond. In meer dan 300 gemeenten in Nederland is Buurtbemiddeling inmiddels beschikbaar.

De werkzame elementen van Buurtbemiddeling zijn:

  • Buurtbemiddeling gebeurt voor en door bewoners.
  • Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de oplossing van een conflict.
  • Een snelle vroegtijdige aanpak voorkomt escalatie.
  • Eigen oplossingen zijn duurzamer dan opgelegde oplossingen.
  • Deelname aan bemiddeling is vrijwillig, maar niet vrijblijvend.
  • De buurtbemiddelaars zijn getrainde vrijwilligers die ‘horizontale’ (gelijkwaardige) communicatie - waarbij zo weinig mogelijk sprake is van machtsverhoudingen - mogelijk maken.
  • De buurtbemiddelaars ondersteunen beide partijen in een conflict.
  • De buurtbemiddelaars hebben tijd en aandacht voor het zoeken naar de achterliggende motieven en behoeften bij beide partijen.
  • De buurtbemiddelaars werken aan een basis van waaruit een gemeenschappelijk belang en begrip kan ontstaan tussen bewoners.
  • De bemiddelaars zijn neutraal, zij stellen zich onpartijdig op en geven geen oordeel.

Buurtbemiddelaars lossen 7 van de 10 burenruzies op

Buurtbemiddeling is een goed voorbeeld van burgerparticipatie. Getrainde bemiddelaars helpen ruziënde buren om het contact te herstellen en oplossingen te bedenken voor hun conflict. Buurtbemiddeling draagt zo bij aan veiligheid, sociale samenhang en leefbaarheid in de wijk.

90% van de gemeenten in Nederland biedt buurtbemiddeling aan. Meer dan 3.200 bemiddelaars zetten zich vrijwillig in om burenruzies te helpen oplossen. Deze inzet is onbetaald, maar onbetaalbaar en succesvol: 70% van de behandelde zaken werd positief afgesloten door de goed getrainde vrijwilligers en de medewerkers.

Hello's helpt buurtbemiddeling met makkelijker, beter én leuker registreren

“We hebben voor Hello's gekozen omdat jullie systeem het meest flexibel is en mogelijkheden heeft. Plus daarnaast al bekend bij een aantal gemeenten/welzijnsinstellingen” (Bente London, Beter Buren)

 

Met Hello’s is het nog makkelijker registreren voor buurtbemiddelaars en coördinatoren.

We komen zelf uit het werkveld en begrijpen we wat nodig is: Hello’s is voor elke organisatie en elke werksoort aanpasbaar. Je hebt direct de operationele en managementinformatie beschikbaar. En het is super gebruikersvriendelijk. Dat en meer maakt ons uniek.

Vraag hier onze brochure aan