Hello's nieuws en actualiteiten

Wij houden je op de hoogte van nieuws rond Hello's, maar geven je ook updates over nieuws uit onze branche. Lees hier over demo's, events, ons nieuws en inspirerende blogs.

De golden buzzer voor Welzijnsorganisaties?

Door: Michel Veenstra

In eerdere artikelen (artikel 1 en artikel 2) heb ik geschreven over de toegevoegde waarde van Welzijnsorganisaties in gemeenten. Zij hebben meer dan elk ander beleidsterrein positieve impact op andere beleidsterreinen (onder andere Veiligheid, Zorg, huisvesting).

Het enige is: veel Welzijnsorganisaties zijn niet in staat goed hun toegevoegde waarde te tonen. Veelal blijft het bij iets wat in een opdracht staat en aantallen, maar niet de echte impact. En ja, dat is soms lastig maar men maakt het zich er ook wel makkelijk vanaf. Veelal wordt gezegd dat “het niet nodig is, want de gemeente vraagt er niet naar”, of: “het kost allemaal extra tijd”. Het getuigt van korte termijn visie of eigenlijk helemaal geen visie. Jammer, helemaal met 2026 in het vizier. Geloof me: ik hou van de Welzijnsorganisaties en wat ik schrijf is gebaseerd op eigen ervaringen, dus ik sta open voor positieve ervaringen op dit vlak.

Het professionaliseren van Welzijnsorganisaties is essentieel om hun doelmatigheid, effectiviteit en impact te vergroten. Professionaliteit binnen deze organisaties zorgt ervoor dat middelen optimaal worden gebruikt, medewerkers en vrijwilligers goed zijn opgeleid en programma's effectief worden uitgevoerd. Hier zijn enkele stappen en strategieën om welzijnsorganisaties te professionaliseren:

  1. Strategisch Management

Hier ontbreekt het aan bij de meeste organisaties. Zelfs al denken ze het te hebben, dan is het mooi op papier maar daar blijft het dan ook bij.

  • Missie en Visie: Duidelijke en inspirerende missie en visie die de doelen en waarden van de organisatie reflecteren.
  • Doelstellingen: SMART-doelen (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) om de voortgang en impact te meten. Deze kan je pas goed doen als je weet waar je echt staat als organisatie.
  • Strategische Planning: Lange-termijn planning om de doelen en visie te realiseren, inclusief SWOT-analyse (Sterktes, Zwaktes, Kansen, Bedreigingen).
  1. Bestuur en Leiderschap
  • Goed Bestuur: Transparant en effectief bestuur met een goed functionerende raad van bestuur of toezichthoudend orgaan. Wees echt kritisch wie hierin deelnemen: zijn zij wel capabel?
  • Leiderschapsontwikkeling: Investeren in leiderschapsontwikkeling voor management en leidinggevenden om vaardigheden in besluitvorming, communicatie en crisismanagement te verbeteren. Dit begint echter wel vanaf de werkvloer en dan naar boven en in de breedte (T-model). Het verbaast mij soms dat zelfs in de platte Welzijnsorganisaties management niet goed weet wat er echt speelt op de werkvloer.
  1. Capaciteitsopbouw en Training
  • Capactiteit en kennis: De meest effectieve teams bestaan uit 6-8 medewerkers en het teamhoofd kan inspringen als er een capaciteitsprobleem is.
  • Kwaliteitsstandaarden: Ontwikkel kwaliteitsstandaarden om de betrouwbaarheid en professionaliteit te waarborgen. Wat is de standaard of doen we maar wat ieder voor zich?
  1. Efficiëntie en Effectiviteit
  • Procesoptimalisatie: Als Lean Six Sigma Black Belt kan deze niet ontbreken: Analyse en verbetering van interne processen om verspilling te minimaliseren en efficiëntie te maximaliseren.
  • Gebruik van Technologie: Inzetten van moderne technologieën, zoals Hello’s Next Gen.
  1. Financiën en Fondsenwerving
  • Transparante Financiën: Zorgvuldige en transparante financiële planning, budgettering en rapportage. Welke projecten lopen er goed en welke (nog) niet.
  • Diversificatie van Inkomsten: Diversificatie van inkomstenbronnen, inclusief subsidies, donaties, sponsoren en eigen inkomsten.
  • Effectieve Fondsenwerving: Professionele fondsenwervingsstrategieën en campagnes om voldoende middelen te genereren.
  1. Monitoring en Evaluatie
  • Impactmeting: Systematische monitoring en evaluatie van programma’s en projecten om hun effectiviteit te beoordelen en te verbeteren.
  • Gebruik van Data: Gebruik van data-analyse om trends te identificeren, beslissingen te onderbouwen en resultaten te rapporteren aan belanghebbenden. Hello’s Next Gen biedt die faciliteiten.
  1. Samenwerking en Netwerken
  • Partnerschappen: Samenwerken met andere organisaties, overheden en bedrijven om synergieën te creëren en gezamenlijke doelen te bereiken. Steeds meer zie je organisaties samen werken. Zo hebben wij bijvoorbeeld diverse samenwerkingen in gemeenten geholpen met 1 registratiesysteem.
  • Netwerken: Actief deelnemen aan relevante netwerken en beroepsorganisaties om kennis te delen en samenwerking te bevorderen. Wil je meedoen aan de kenniskring van Hello’s? Mail ons dan op [email protected].
  1. Communicatie en Branding
  • Sterke Branding: Ontwikkelen van een sterke merkidentiteit en reputatie die vertrouwen wekt. Waar sta jij voor?

Door onder andere dit toe te passen, kunnen welzijnsorganisaties hun professionaliteit verbeteren, wat zal leiden tot betere resultaten, grotere impact en verhoogd vertrouwen van de gemeenschap en belanghebbenden.

Op 10 oktober is onze relatiemiddag. Het belooft een inspirerende middag te worden. Wouter Hart, bekend van zijn boeken 'De oplossingenmachine', 'Anders  vasthouden' en 'Verdraaide organisaties', is onze hoofdspreker. Wouter zal ingaan op het gedrag dat we uitlokken met onze verantwoording. Hij wil mensen prikkelen om beter stil te staan bij het goede verhaal en de plek die regels en resultaten daarin hebben.

Na een korte pauze zal Eva Bos, adviseur innovatie, kwaliteit en kinderarmoede bij Sociaal Werk Nederland, spreken. Eva neemt je mee in hoe jouw organisatie toegevoegde waarde en de impact van sociaal werk kan laten zien. Ze laat je zien hoe je prestaties concreet maakt, kan sturen op kwaliteitsverbeteringen en hoe je met opdrachtgevers inzicht geeft in de werkelijke impact van projecten en interventies.

Aansluitend zal Kübra Kasikci, adviseur innovatie en transformatie bij Kwadraad, ons meenemen aan de hand van praktijkvoorbeelden. Kübra geeft voorbeelden van hoe je effectmetingen licht en klein kan maken en geeft hier na de relatiemiddag ook graag een vervolg aan.

Het leuke is dat we daarna met een Online Golden Buzzer Challenge beginnen, waar iedereen binnen Welzijn (gratis) aan mee mag doen. We willen dan organisaties helpen met praktische stappen om hun impact te laten tonen. Wees welkom.

Vraag hier onze brochure aan