Effectiviteit van geleverde zorg en ondersteuning meten

In het sociaal domein en in de zorg wordt het steeds belangrijker om de resultaten van geleverde zorg en ondersteuning te kunnen laten zien. Veel gemeenten vragen bijvoorbeeld aan zorgorganisaties om te verantwoorden welke resultaten de organisaties hebben geboekt. En dan gaat het niet alleen om de kwantiteit, maar ook om de kwaliteit van de geleverde zorg. Hoe meet je dat precies? In deze blog gaan we daar verder op in.

 

Doelstelling

Wat zijn de doelstellingen van de organisatie? Breng deze eerst in kaart om de resultaten goed te kunnen meten. Zorg dat de doelstellingen SMART zijn ingericht. Dit wil zeggen dat de doelstellingen specifiek zijn; maak concreet wat je precies wil bereiken. Maak ze daarnaast meetbaar; wanneer je doelstellingen meetbaar zijn, zijn ze gemakkelijker te verantwoorden tegenover het management of naar gemeenten en andere organisaties. Zorg dat de doelstellingen draagvlak hebben. Ook is het belangrijk dat een doelstelling realistisch is; ambitieuze doelstellingen zijn goed, maar zorg ook dat de doelstellingen haalbaar zijn binnen de organisatie. En als laatste: het is belangrijk dat doelen tijdgebonden zijn. Wanneer beginnen bepaalde activiteiten om de doelstelling te halen? En wanneer eindigen deze? Wanneer je de doelstelling(en) geformuleerd hebt, kun je naar de volgende stap.

 

Nulmeting

Doe voordat je start met de activiteiten een nulmeting. Op die manier kan je de effecten van je acties preciezer in kaart brengen en meten of je dichterbij je doel komt.

 

Outcome meten

Wanneer de periode waarin er is gewerkt naar de gestelde doelstellingen, is het belangrijk dat de outcome wordt gemeten. Is het gewenste resultaat behaald? Zo niet, op welke punten kan er worden verbeterd om de doelstellingen wel te behalen? Wat is daarvoor nodig? Definieer dit allemaal en neem het mee in het volgende plan om te zorgen voor meer effectiviteit én meer kwaliteit binnen de organisatie.

 

Resultaten
Na het meten kunnen de resultaten worden meegenomen om verbeteringen binnen de organisatie te realiseren. Zijn er verbeteringen mogelijk? En hoe pakken we dat samen aan binnen de organisatie?

Voor het meten van de resultaten heeft Hello’s Online een heel handig dashboard overzicht waar de resultaten in één oogopslag te zien zijn. Op die manier zorgen we er samen voor dat registreren en rapporteren makkelijk én leuk wordt.

Hello’s Online helpt je bij het meten van je doeltreffendheid binnen de organisatie. Meer weten? Vraag vrijblijvend een demo aan!

lees hier alle ervaringen Bekijk de ervaringen van onze opdrachtgevers
  • Wie had ooit gedacht dat ik registeren leuk zou vinden!
    Gerda
    Mantelzorgconsulent
  • Drie systemen in één; dat is toch ideaal
    Paula
    Vrijwilligercoördinator bibliotheek
  • Nooit gedacht dat het inrichten en bijhouden van een vacaturebank zo vanzelf zou gaan
    Hannie
    Vrijwilligersmakelaar
  • Hello’s is een laagdrempelige organisatie, doe maar gewoon, dat is het motto!
    Sintineke
    Management assistent
  • Een registratiesysteem zoals het bedoeld is: ondersteunend aan de werkzaamheden
    Leroy
    Teammanager
  • Verslaafd aan Hello's Online, matchen gaat met zoveel gemak
    Nicolet
    Sociaal werker
  • Matchen was nog nooit zo leuk en makkelijk!
    Karin
    Sociaal werker
  • In één opslag de belangrijkste informatie zien die ik nodig heb!
    Friso
    Manager Welzijn
  • Hello's stimuleert het contact tussen mensen, medewerkers en buurtbewoners.
    Wouter
    Directeur & bestuurder
  • Het is prettig dat Hello's ons werkveld kent, dat schakelt makkelijk
    Else
    Directeur
  • Na lang zoeken een oplossing gevonden met deze vacaturebank voor maatschappelijke stages!
    Marieke
    MAS coördinator

Contactformulier

Heb je een vraag, ben je benieuwd naar de mogelijkheden of wil je direct een afspraak inplannen? Laat dan hieronder een bericht achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!





Wil je direct meer informatie?

Neem dan contact met Helene op via 023-2052 452 of e-mail naar

hello@hellos.nl

Contact

Hello’s Online is een online flexibel, eigentijds registratiesysteem dat te gebruiken is voor individuele registraties, collectieve activiteiten, vrijwilligerswerk en managementinformatie. 

hello@hellos.nl 023 2052 452

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Hello's en schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
 

Download hier de Whitepaper