Hello's nieuws en actualiteiten

Wij houden je op de hoogte van nieuws rond Hello's, maar geven je ook updates over nieuws uit onze branche. Lees hier over demo's, events, ons nieuws en inspirerende blogs.

Effectiviteit van geleverde zorg en ondersteuning meten

In het sociaal domein en in de zorg wordt het steeds belangrijker om de resultaten van geleverde zorg en ondersteuning te kunnen laten zien. Veel gemeenten vragen bijvoorbeeld aan zorgorganisaties om te verantwoorden welke resultaten de organisaties hebben geboekt. En dan gaat het niet alleen om de kwantiteit, maar ook om de kwaliteit van de geleverde zorg. Hoe meet je dat precies? In deze blog gaan we daar verder op in.

 

Doelstelling

Wat zijn de doelstellingen van de organisatie? Breng deze eerst in kaart om de resultaten goed te kunnen meten. Zorg dat de doelstellingen SMART zijn ingericht. Dit wil zeggen dat de doelstellingen specifiek zijn; maak concreet wat je precies wil bereiken. Maak ze daarnaast meetbaar; wanneer je doelstellingen meetbaar zijn, zijn ze gemakkelijker te verantwoorden tegenover het management of naar gemeenten en andere organisaties. Zorg dat de doelstellingen draagvlak hebben. Ook is het belangrijk dat een doelstelling realistisch is; ambitieuze doelstellingen zijn goed, maar zorg ook dat de doelstellingen haalbaar zijn binnen de organisatie. En als laatste: het is belangrijk dat doelen tijdgebonden zijn. Wanneer beginnen bepaalde activiteiten om de doelstelling te halen? En wanneer eindigen deze? Wanneer je de doelstelling(en) geformuleerd hebt, kun je naar de volgende stap.

 

Nulmeting

Doe voordat je start met de activiteiten een nulmeting. Op die manier kan je de effecten van je acties preciezer in kaart brengen en meten of je dichterbij je doel komt.

 

Outcome meten

Wanneer de periode waarin er is gewerkt naar de gestelde doelstellingen, is het belangrijk dat de outcome wordt gemeten. Is het gewenste resultaat behaald? Zo niet, op welke punten kan er worden verbeterd om de doelstellingen wel te behalen? Wat is daarvoor nodig? Definieer dit allemaal en neem het mee in het volgende plan om te zorgen voor meer effectiviteit én meer kwaliteit binnen de organisatie.

 

Resultaten
Na het meten kunnen de resultaten worden meegenomen om verbeteringen binnen de organisatie te realiseren. Zijn er verbeteringen mogelijk? En hoe pakken we dat samen aan binnen de organisatie?

Voor het meten van de resultaten heeft Hello’s Online een heel handig dashboard overzicht waar de resultaten in één oogopslag te zien zijn. Op die manier zorgen we er samen voor dat registreren en rapporteren makkelijk én leuk wordt.

Hello’s Online helpt je bij het meten van je doeltreffendheid binnen de organisatie. Meer weten? Vraag vrijblijvend een demo aan!

Vraag hier onze brochure aan