Hello's nieuws en actualiteiten

Wij houden je op de hoogte van nieuws rond Hello's, maar geven je ook updates over nieuws uit onze branche. Lees hier over demo's, events, ons nieuws en inspirerende blogs.

In het zonnetje: Giselle Alders van Stichting Pulse

“Hello’s is mijn externe geheugen. Ik houd de kwaliteit vast van wat ik doe. Ik onthoud  beter en het helpt me om inzichtelijk te maken waar ik mee bezig ben. Dat is fijn voor mezelf, voor mijn cliënt en voor de externe partijen waar we mee samenwerken”

 

Giselle Alders (rechts)

Sociaal werker, team sociale activering

Wij spreken met Giselle Alders voor de rubriek “In het Zonnetje”. Giselle is sociaal werker en zit in het team sociale activering (SA) wat betekent dat zij zich richt op het verbeteren van de kwaliteit en/of kwantiteit van iemands sociale contacten. “Ik wil meer gezelligheid in iemands leven brengen”

 

Giselle vertelt:

“Stichting Pulse is een welzijnsorganisatie voor alle inwoners van IJsselstein en Lopik, van 0 tot 110, voor laagdrempelige niet geïndiceerde hulp. Er worden dus activiteiten georganiseerd voor elke leeftijdsgroep, maar mijn team SA,  doet vooral veel op het gebied van eenzaamheidsbestrijding.

Eenzaamheid is een groot begrip waar onze cliënten heel erg tegenaan lopen. Wij hebben heel veel cliënten die geen contact meer hebben met familie en vrienden. Ze zitten vaak in moeilijke levensomstandigheden, om allerlei redenen, denk bijvoorbeeld aan niet-aangeboren hersenletsel. Wat voor jou en mij vanzelfsprekend is, is dat voor een heleboel mensen niet.

Gelukkig vertellen ze dat wel vaak aan hulpverleners of aan de huisarts en zo komen ze dan bij ons terecht. Wij gaan met ze in gesprek over wat ze willen. Dat is heel belangrijk want iedereen wil iets anders. De één wil de contacten aanhalen met de familie, de ander wil iemand om in het weekend mee te wandelen.

Een aantal activiteiten doen we zelf, wij hebben bijna 500 vrijwilligers, maar we hebben ook contact met externe partijen. Er zijn veel ondernemingen en organisaties met wie wij samenwerken om onze cliënten te ondersteunen.

We doen erg veel maar het helpt als een cliënt zelf wel gemotiveerd is. Zodra mensen gemotiveerd zijn merk ik dat we echt ergens komen. Dat ze blijer worden, en ja, ik durf bijna te zeggen, dat ze een stukje gelukkiger worden Dat is de reden waarom ik dit werk zo graag doe.”

 

Wij stelden Giselle de volgende vragen:

Wat vind je van Hello’s?

Voorheen registreerden wij al onze cliëntendossiers in Microsoft Word. Dat deden we al jaren zo en ging prima. Maar als je met een registratiesysteem werkt heb je een beter beeld.

Wat is je favoriete onderdeel?

Mijn ‘go to’ onderdeel van Hello’s zijn de rapportages. Wij hebben een uitgebreide intake: Wie zit er in je netwerk, hoe is je gezondheid, hoe is je financiële situatie? Maar na de intake breidt het verhaal zich natuurlijk uit. Ik houd bijvoorbeeld heel erg van huisbezoeken want dat leert je veel. Is het opgeruimd? Liggen er veel rekeningen? We maken een compleet en heel persoonlijk beeld van degene om wie het gaat. 

Ik registreer echt ieder telefoongesprek, elke e-mail en WhatsApp gesprek. Dat vind ik heel fijn, want zo heb je na verloop van tijd een mooi beeld van waar ben je mee bezig geweest. Wat heb je gedaan? Wat heeft het opgeleverd? En zodra ik word benaderd door externe partijen dan kloppen de meldingen over deze cliënt. Je kunt terugkijken in cliëntverslagen van jaren terug.

Wat is er in je team veranderd nu jullie werken met Hello’s?

Ik houd niet zo van processen, maar er zijn medewerkers die enorme behoefte hebben aan structuur en aan procesmatig beleid. Zij halen hun hart op met Hello's, maar toch zijn er ook voor mij procesmatige veranderingen die me helpen, bijvoorbeeld de aantallen van diverse onderwerpen. Het systeem haalt er allerlei cijfers eruit. Dat is erg fijn want we hebben jarenlang handmatig moeten tellen.

Er zijn ook een aantal collega's die nog nooit met een registratiesysteem hebben gewerkt. Ze zijn vertrouwd met het oude systeem en de overgang naar een nieuw registratiesysteem is best een cultuurverandering. Natuurlijk zijn we daar volop mee bezig. Het gaat niet over één nacht ijs, dus daar wordt goed over gecommuniceerd.

Het gaat er om dat we de cliënt helpen door als collega's efficiënt te communiceren met elkaar. Alles inzichtelijker maken dan dat het was. Maar ik ben niet zo iemand die dat allemaal heilig vindt. Een registratiesysteem laat niet zien hoeveel bloed zweet en tranen er in dit werk zit.

Zou je andere organisaties aanraden om met een registratiesysteem te werken?

Ik werk met een registratiesysteem, omdat het mij ondersteunt en daarmee de kwaliteit vasthoudt van wat ik doe. Het helpt me om inzichtelijk te maken waar ik mee bezig ben. Welke stappen ik zet met een cliënt. Dat is fijn voor mezelf, voor mijn cliënt en ook voor de externe partijen waar we mee werken.

 

Vraag hier onze brochure aan