Hello's nieuws en actualiteiten

Wij houden je op de hoogte van nieuws rond Hello's, maar geven je ook updates over nieuws uit onze branche. Lees hier over trainingen, events, ons nieuws en inspirerende blogs.

Dinsdag 28 mei Demo Hello's Connect

Op dinsdag 28 mei van 10:00 uur tot 11:00 uur geven wij een online demo over Hello's Connect, de online vacaturebank. Meld je hiervoor aan door een mail te sturen naar: hello@hellos.nl

10 hartverwarmende initiatieven voor en door welzijnswerkers tijdens de coronacrisis

10 hartverwarmende initiatieven voor en door welzijnswerkers tijdens de coronacrisis

In de welzijnssector is persoonlijk contact heel belangrijk. Door het coronavirus zijn veel bijeenkomsten en ontmoetingen afgelast. Dat heeft voor veel mensen in onze samenleving vervelende gevolgen. Maar daardoor laten de welzijns toppers zich zeker niet uit het veld slaan! Het ene na het andere hartverwarmende initiatief zagen we de afgelopen weken voorbij komen. Er wordt gekookt en boodschappen gedaan voor hulpbehoevenden, er zijn speciale klets- en luisterlijnen geopend, helpers worden gekoppeld aan hulpbehoevenden, er worden tekeningen gemaakt, kaartjes verstuurd, online sportlessen verzorgd en verhaaltjes voorgelezen, bloemen uitgedeeld en ramen versierd. Voor onze nieuwe blog zetten we graag een paar van die mooie initiatieven in het zonnetje. Om een glimlach op je gezicht te toveren of misschien brengt het je wel op een idee!

1.Diverse welzijnsorganisaties starten corona-hulplijn

Door de crisis kan ook een groot deel van de welzijnswerkers zijn of haar reguliere werk niet uitvoeren en zijn de zogeheten huizen van de wijk gesloten. Welzijnsorganisaties weten dat ouderen daar het eerst de dupe worden. Zij kunnen hun huis niet meer uit, hun maatjes vallen weg door ziekte en de dagbesteding wordt stopgezet. Ook de huisbezoeken aan 75-plussers zijn stopgezet uit angst de ouderen daarbij te besmetten. Veel welzijnsorganisaties hebben belteams opgericht voor een praatje of hulp aan de inwoners van hun gemeente, stad of dorp. Zo ook Stichting Welzijn Dinkelland Tubbergen. Zij hebben samen met de gemeente een hulplijn opgericht. Daardoor heeft SWTD haar reguliere werkzaamheden kunnen ombuigen naar een corona-hulplijn. ‘We zijn eigenlijk een punt waar alles samenkomt’, geeft directeur Hans Weusthof aan. ‘Er zijn zoveel mooie initiatieven die ontstaan, maar er zijn ook veel vrijwilligers die graag wat zouden willen doen. Bij het hulppunt brengen we dat samen. We zijn telefonisch bereikbaar voor vele vragen waarbij men misschien nu even niet meer zo goed weet waar ze daarmee naartoe moeten. Of het nu gaat om opvoedvragen, mantelzorgondersteuning, initiatieven voor inwoners, behoefte aan een luisterend oor of informatie: onze sociaal werkers ondersteunen, adviseren en helpen waar nodig.’

Ook mantelzorgers kunnen in deze tijden een extra steuntje in de rug gebruiken. Daarom is Stichting Informele Zorg Twente een luisterlijn gestart speciaal voor mantelzorgers. Volgens Lieneke Bolhuis, bestuurder van de stichting, vinden mantelzorgers het fijn als er naar ze geluisterd wordt. ‘Je kunt je voorstellen dat het niet niks is als je dementerende partner niet meer naar de dagbesteding kan, of dat je je vader of moeder niet meer kunt bezoeken in het verzorgingstehuis.’

Clup Welzijn biedt een luisterend oor voor alle bewoners van Purmerend/Beemster. Ook zij treden op als een soort bemiddelaar. Ze helpen hulpbehoevenden in contact te komen met vrijwilligers in de buurt. Voor een praatje maar ook voor praktische hulp.

2. Stichting Wijkracht biedt een Thuisbelmaatje

Stichting Wijkracht startte een soortgelijk initiatief met het Thuisbelmaatje. Een thuisbelmaatje is een vrijwilliger die door de professionele welzijnswerkers van Wijkracht wordt gekoppeld aan iemand die graag een praatje wil maken.  Zij spreken vervolgens af om op afgesproken momenten met elkaar te bellen om een praatje te maken, het nieuws te delen, iets leuks te vertellen of een vraag te stellen. Voor veel mensen is dit een fijn moment. Je even minder alleen voelen en samen een gesprek voeren.

3. Buren- en burgerhulp

In veel dorpen en steden helpen welzijnswerkers bij het opstarten van burenhulp. Zo worden er bijvoorbeeld posters van ‘Samen sterk tegen corona’ opgehangen in winkels, supermarkten en openbare ruimtes om zoveel mogelijk mensen te bereiken met de hulpdienst. Inwoners die een buurtinitiatief in hun wijk of straat willen opstarten bundelen hun krachten met andere buurtbewoners. Ze printen de ‘ik zoek hulp’ poster die ze in de brievenbus doen bij ouderen en kwetsbaren in de straat. Als zij hulp nodig hebben, plakken ze de poster op hun voordeur of achter het raam. Zo wordt snel duidelijk wie hulp nodig heeft.

 

 

4. Thuis-Doe-Dingen door ‘Win met elkaar’

De school is dicht, ouders werken thuis, ritmes raken in de war. Om de weken in en om het huis gezamenlijk op een leuke manier door te helpen, heeft welzijnsorganisatie ‘Win met elkaar’ in samenwerking met lokale sport- en cultuuraanbieders allerlei sportieve en culturele activiteiten op een rij gezet. Dit zijn simpele doe-dingen die je met weinig materialen met elkaar kunt doen in en om het huis.

5. Jongerenwerkers ‘Vorkmeer’ ondersteunen jongeren via social media

In de gemeente Peel en Maas gaan jongerenwerkers Michel en Vincent normaal gesproken de wijken en buurten in om met jongeren tussen 12 en 27 jaar in gesprek te gaan. Dat gaat nu niet meer maar daar hebben ze iets op gevonden. Jongeren kunnen via Whatsapp of Instagram in contact komen als ze een probleem of een vraag hebben. Maar ook als ze gewoon even hun verhaal kwijt willen. Daarnaast gebruiken ze deze platformen ook om jongeren op te roepen om thuis te blijven.

6. Buddy Netwerk start actie ‘Doneer een brood voor iemand in nood’

In Den Haag wordt in samenwerking met de lokale bakker Buddy-brood gebakken en bezorgd bij kwetsbare ouderen. Buddy Netwerk is hiervoor een crowdfundingsactie gestart. Zo willen ze graag in contact te blijven met een zeer kwetsbare doelgroep en tevens het MKB ondersteunen.

 

7. Jongerenwerk Welzijn Castricum ontmoet jongeren één op één

De jonge bezoekers van de huiskamer in het jongerencentrum missen de meestal dagelijkse contacten met de jongerenwerkers. Het jongerenwerk zet zich extra in om de contacten met de jongeren via de online kanalen te verhogen. Maar nu de situatie voor veel jongeren thuis, op school, op straat en in het jongerencentrum anders is dan anders, is de vraag groot naar individuele ontmoeting en contact met de jongerenwerkers. Jongeren willen even ontsnappen aan thuis, van omgeving veranderen en de frustraties en verveling kunnen uiten die ze ervaren in deze tijd. Daarom is jongerenwerk gestart met één op één ontmoetingen, uiteraard vinden deze plaats volgens de richtlijnen van het RIVM.

8. Welzijnswerkers van Welschap Welzijn zamelen beschermende materialen in

Ook bij het inzamelen van beschermingsmiddelen voor de zorg spelen welzijnswerkers een rol. Ze hangen overal posters op en verspreiden de oproep via social media. Ook zorgen ze dat de ingeleverde spullen op de juiste plek terechtkomen.


Foto’s: Facebookpagina Welschap Welzijn

 

9. Viva Zorggroep houdt de moed erin

Ondanks de nare situatie die de coronacrisis met zich meebrengt zijn er ook heel veel bijzondere initiatieven van buurtbewoners en familieleden om de bewoners en medewerkers van Viva Zorggroep een hart onder de riem te steken. Zo worden er bloemen langs gebracht, stond er een orgelman voor één van de locaties te spelen en hebben familieleden deze vlag opgehangen om de zorg te laten weten hoeveel ze gewaardeerd worden!


Foto: Facebookpagina Viva Zorggroep

Daarnaast hebben medewerkers het voor een 100-jarige cliënt tóch mogelijk gemaakt om haar verjaardag te vieren: voor alle cliënten en collega’s in het huis was er gebak en mevrouw kon videobellen met haar kinderen en kleinkinderen.

En wat doe je als je niet meer naar buiten kunt om de boodschappen te doen? Dan start je een eigen winkel! Enkele bewoners zijn op het idee gekomen om in het verpleeghuis een eigen winkeltje te starten waar de bewoners tegen minimale prijsjes zelf de boodschappen kunnen doen.


Foto: Facebookpagina Viva Zorggroep

10. Bibliotheek de Boekenberg leest online verhaaltjes voor

Nu de bibliotheek gesloten is kunnen de kinderen er niet meer voorgelezen worden. Daarom leest prinses Marjolein (bibliotheekmedewerkster) online verhaaltjes voor via de facebookpagina van Bibliotheek de Boekenberg. Ook is er een online bibliotheek met wel 4000 luisterboeken waar kinderen en hun ouders terecht kunnen voor een luisterboek. Want ook in tijdens van crisis blijft lezen belangrijk!

 Zomaar een rijtje prachtige initiatieven waar je hart van open gaat. Wij zijn trots op alle welzijnswerkers die zich op allerlei manieren inzetten om, ondanks alle beperkingen, mensen toch met elkaar te verbinden. Dat is hartstikke belangrijk in deze periode waarin veel mensen het moeilijk hebben. Wij nemen onze pet voor hen af, chapeau!

Contact

Hello’s Online is een online flexibel, eigentijds registratiesysteem dat te gebruiken is voor individuele registraties, collectieve activiteiten, vrijwilligerswerk en managementinformatie. 

hello@hellos.nl 023 2052 452

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen rondom Hello's en schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
 

Vraag hier onze brochure aan