Onze maatschappij wordt complexer en digitaler. Voor laaggeletterden wordt het daarom lastiger om mee te kunnen doen. Zij worden daarom vaak begeleid door taalvrijwilligers die intakes plannen, matches maken en activiteiten organiseren. Om dat goed te kunnen doen is een goede registratie belangrijk. Dat kan vanaf nu makkelijker, beter en leuker, met Hello’s Online! Er zijn al taalhuizen en bibliotheken die voor Hello’s Online hebben gekozen om hen hierin te helpen. In deze blog lees je welke voordelen dat heeft.

Taalhuizen en laaggeletterdheid

Nederland telt 2,5 miljoen laaggeletterden. Zij hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Daarnaast zijn ze meestal ook niet digitaal vaardig genoeg om mee te kunnen doen. Want dat lezen, schrijven en rekenen gebeurt tegenwoordig steeds vaker op digitale apparaten zoals een computer, tablet of smartphone. Ook het begrijpen van de digitale wereld is voor hen vaak een belemmering. Denk daarbij aan het opzoeken en beoordelen van informatie, digitale veiligheid en privacy. De aanwezigheid van digitale vaardigheden wordt al snel vanzelfsprekend gevonden. De overheid en bedrijven bieden hun diensten steeds meer enkel online aan. Denk aan DigiD en het aanvragen van toeslagen.

Bron: Stichting lezen en schrijven

Laaggeletterden die hulp nodig hebben bij lezen, schrijven, rekenen en/of digitale vaardigheden worden ook wel taalvragers genoemd. Zij worden vaak ondersteund door taalvrijwilligers die hen helpen bij het ontwikkelen van hun geletterdheid. Taalvragen en taalvrijwilligers ontmoeten elkaar meestal bij Taalhuizen voor informatie, advies en activiteiten voor laaggeletterden. Taalhuizen bevinden zich vaak in een bibliotheek, welzijns- of vrijwilligersorganisatie, ziekenhuis of gemeentelijk loket. Deze instanties zijn vaak een verbindende schakel in een taalnetwerk. Zij hebben een natuurlijke plek in de lokale taalnetwerken.

Hello’s Online als registratiesysteem voor taalvrijwilligers

Zo’n 20% van de Nederlanders tussen de 16 en 74 jaar heeft een laag niveau van digitale vaardigheden (Eurostat, 2018). Er is dus een grote kans dat sociaal werkers, consulenten, wijkteams of jongerenwerkers in de wijk, deze taalvragers spreken. Veel van onze klanten zijn actief in het sociaal domein en gebruiken Hello’s Online als registratiesysteem om deze taalvragers te koppelen aan een taalvrijwilliger. Maar ze registreren bijvoorbeeld ook persoonsgegevens van een taalvrager en (taal)vrijwilliger, leiden de vrijwilliger op, organiseren evenementen zoals taalcafés en genereren managementinformatie. Hello’s helpt om die registratie makkelijk, goed én veilig vorm te geven.

Bron: Taalhuis.nl

Hello’s Online is een online registratiesysteem voor gemeenten en maatschappelijke organisaties, waaronder Taalhuizen. Wij ontwikkelen software voor organisaties die werken met taalvragers, mantelzorgers, vrijwilligers, jongeren- en welzijnswerkers. Het is onze missie om registratie en rapportage in het sociale en publieke domein, makkelijker, beter én leuker te maken!

Daarom hebben wij op een zeer gebruikersvriendelijke manier onderdelen zoals registratie, monitoring maar ook een mix&match module ingebouwd. Hello’s Online biedt de volgende functionaliteiten:

Intakes vastleggen: Een eerste gesprek markeert de start van duurzaam contact. Je wilt de relevante informatie het liefst meteen en correct vastleggen. In het vervolg kun je je acties afstemmen op deze informatie. Hello’s Online helpt om gestructureerd te werk te gaan en de juiste informatie op te nemen.

Matches maken: Wie past bij wie? De match module brengt alle informatie samen. Hello’s Online doorzoekt automatisch de profielen van de taalvragers en de beschikbare taalvrijwilligers en/of taalgroepen.

Logboek bijwerken: Het mooie aan de logboek functie binnen Hello’s Online is dat je allerlei (collectieve) activiteiten zoals taalcafés met verschillende benodigde informatie zelf kunt samenstellen. Je bepaalt dus zelf wat je wilt registreren. Hiervan kun je vervolgens gemakkelijk een log (rapportage) maken.

Managementinfo en rapportages maken: Het is vaak gewenst om data over aantallen taalvragers, taalvrijwilligers en taaltrajecten en diverse andere gegevens te analyseren en rapporteren. Hello’s Online maakt dit proces makkelijk en efficiënt zodat je altijd en overal toegang hebt tot belangrijke informatie.

De volgende functionaliteiten zijn optioneel mogelijk.

Acties aanmaken en opvolgen: Met Hello’s Online leg je iedere activiteit vast in een overzichtelijk dossier. De software is flexibel en makkelijk aan te passen op specifieke situaties. Op elk moment kun je zien wat er van je wordt verwacht.

Voortgang en resultaten monitoren: Hoeveel en welke ondersteuning moet er zijn? Wat kan de taalvrager zelf of samen met anderen regelen? Met de voortgangsmonitor breng je zulke informatie eenvoudig in kaart. Nuttig bij de intake, de voortgang en bij de afsluiting van het taaltraject. Je hebt meteen inzicht in het verloop en de status van taaltrajecten.

 Graag zetten we de belangrijkste voordelen van Hello’s Online voor je op een rijtje. Het online registratiesysteem is…

…gebruiksvriendelijk doordat het is ontwikkeld met mensen uit het werkveld. Dat maakt het tot een registratiesysteem voor en door de gebruiker! Want wie weet nu beter wat nodig is voor een goede administratie dan de vrijwilliger zelf?

…tijdsbesparend omdat je als gebruiker snel kunt schakelen en aanpassingen gemakkelijk kunt doorvoeren. Bovendien is de informatie altijd realtime beschikbaar.

…veilig omdat dit het enige Nederlandse registratiesysteem is met een Privacy Verified certificaat en daarmee AVG-proof is.

 

Meer weten? Neem dan gerust contact met ons op. We zijn bereikbaar op taal@hellos.nl of op 023 2052 452.